fase 4 renovatie
U heeft de plannen voor de renovatie uitgewerkt of uit laten werken in Fase 3 (Plannen uitwerken). Het is tijd om te starten met renoveren. Of u nu in Fase 3 Route A (tot en met stap 17) of Route B (tot en met stap 18) heeft gevolgd, in beide gevallen gaat u hieronder verder bij stap 19.
Wilt u zeker weten dat de renovatie verloopt volgens de plannen? Schakel dan een goede bouwopzichter in. Deze opzichter houdt toezicht op de bouw. En houd rekening met de volgende dingen:
Wordt uitgevoerd wat op de tekeningen staat?
Worden de juiste materialen gebruikt?
Klopt de afwerking?
Liggen we op schema?
Wordt aan de afspraken gehouden die met bewoners zijn gemaakt?
Probeer ook samen met deze opzichter de risico’s van de renovatie goed in beeld te krijgen. Maak een plan om deze risico’s te beperken. Of maak een handelingsplan. Hierin staat wat er moet gebeuren als er iets niet volgens plan verloopt. Wat wordt bijvoorbeeld gedaan als blijkt dat er (toch meer) asbest aanwezig is?
Voor de bewoners van de vve heeft de verbouwing vaak de grootste impact. Fysiek kan er veel veranderen aan en om het gebouw. Ook is er vaak overlast van geluid en vuil.
Om het de bewoners zo gemakkelijk mogelijk te maken, moet u ze goed inlichten. Laat weten:
wat er gaat gebeuren;
hoelang dit gaat duren;
bij wie ze terechtkunnen met vragen.
Zorg dat iemand van de vve verantwoordelijk is voor de communicatie. Maar ook iemand bij het bedrijf dat de werkzaamheden uitvoert. De bouwopzichter zou een goede optie zijn.
Communiceer vooraf en tijdens de renovatie met de bewoners. Maak een communicatieplan met daarin de volgende onderwerpen:
Wat wordt gerenoveerd (en wat niet)?
Wanneer zijn de werkzaamheden?
Wat kunnen de bewoners verwachten?
Wat wordt van de bewoners verwacht?
Aan wie kunnen bewoners vragen stellen?
Wanneer zijn de warme opnames*? Zorg dat er een helder rooster is. En dat goed wordt uitgelegd waarom dit nodig is.
Wat als dingen anders verlopen dan gepland?
Toch zullen dingen altijd anders lopen dan verwacht. Zorg dat iedereen weet wat hij of zij kan verwachten. Bedenk goed hoe gecommuniceerd wordt als dingen anders lopen.
Het kan helpen om de nieuwsbrief vanaf dit moment wekelijks te sturen in plaats van maandelijks.
*Tijdens de warme opnames gaat de aannemer bij elk appartement langs. Er wordt dan gekeken of alle werkzaamheden zoals gepland uitgevoerd kunnen worden. En of er aanpassingen zijn gedaan door de eigenaren, waar rekening mee moet worden gehouden.
De oplevering is een belangrijk moment. Is alles gedaan zoals afgesproken? Zorg er (met de bouwopzichter) voor dat alles volgens afspraak is uitgevoerd. Pas dan wordt het laatste deel van de offerte betaald.
De subsidie vaststellen gebeurt ook pas na uitvoering. Zorg dat aan alle voorwaarden van de subsidie is voldaan. Dan kan de rest van het subsidiebedrag worden overgemaakt. Houd er rekening mee dat de gemeente soms fysiek komt controleren.
Is er een financiering afgesloten? Houd er rekening mee dat tijdens de renovatie al rente en aflossing betaald moet worden, terwijl er nog geen besparing op de energiekosten is. Dat betekent een extra druk op de woonlasten van de eigenaren.